SZUKAJ

Jak rok 2020 odmienił rynek mody?

3 min.

Pandemia koronawirusa nie tylko zmieniła nasze podejście do zakupów, ale także wpłynęła znacząco na cały rynek mody. Odwołane pokazy mody, fashion week w wirtualnej rzeczywistości, a także okładki największych modowych pism, które powstawały w domowym zaciszu. Większość aspektów naszego życia, nie tylko tych związanych z modą, przeniosła się do online’u – praca w trybie home office, nauczanie zdalne, a także wirtualne spotkania z przyjaciółmi. Jak branża mody zmieniła się pod wpływem globalnej pandemii, na którą nikt nie był gotowy?

Tygodnie mody to najważniejsze wydarzenie dla branży. Pandemia koronawirusa postawiła pod znakiem zapytania tegoroczne pokazy. W momencie, gdy wszystkie państwa walczyły z rosnącą liczbą zakażeń na Covid-19, rozpoczęła się dyskusja, która skłoniła projektantów do zmiany podejścia. Każdy fashion week był do tej pory okazją do celebracji mody na najwyższym poziomie, podziwiania kreacji i spotkań z osobowościami z branży, niestety panujące realia wymusiły koniecznie zmiany. Tygodnie mody w 2020 roku po raz pierwszy w historii odbyły się wirtualnie, bez udziału gości, a pokazy transmitowano w Internecie. Zdecydowały się na to takie domy mody jak m.in. Saint Laurent czy Giorgio Armani. Niektórzy projektanci zorganizowali pokazy kolekcji na wiosnę – lato 2021 z ograniczonym udziałem gości i z zachowaniem niezbędnych obostrzeń. Czy przez to tygodnie mody w Mediolanie, Paryżu, Londynie i Nowym Jorku straciły wyjątkowość? Zamiast dopatrywać się ciemnych stron, warto spojrzeć na pozytywy. Dzięki dostępności pokazów online wiele z nas miało okazję obejrzeć je w czasie rzeczywistym i przeżyć chociaż namiastkę świata high fashion – nawet jeśli działo się to w domowym zaciszu.

Kto by pomyślał na początku roku, że okładki największych modowych pism będą powstawały w domu – zamiast profesjonalnego sprzętu fotograficznego, będzie smartfon i statyw, a modelka będzie dodatkowo stylistką, makijażystką i producentką?

Wiele sesji zdjęciowych organizowano w formie online – za pomocą komunikatorów takich jak np. Skype. Modelka pozowała przed aparatem fotografa znajdującego się „po drugiej stronie”.

Koronawirus zmienił rzeczywistość każdego z nas, a okładki wykonywane za pomocą aparatu w telefonie nie różniły się za wiele od tych profesjonalnych. Co więcej, dużo lepiej pasowały do nowej rzeczywistości – magazyny nie udawały, że nic się nie dzieje i dołączyły do międzynarodowego dialogu.

Niektóre edycje postanowiły zaprosić do współpracy pielęgniarki oraz lekarki, walczące na pierwszej linii frontu – to one stały się bohaterkami (nie tylko) okładek pism. To pokazało, że prawdziwą empatię branży mody i zdolność adaptacji do zmieniającej się rzeczywistości.

Rynek mody z… pustą kartką

Ważnym „wydarzeniem” z punktu widzenia rynku mody było kwietniowe wydanie magazynu Vogue Italia, w którym to pierwszy raz w historii zaprezentowano zupełnie białą, czystą okładkę. To był przełomowy moment w dziejach kultowego magazynu. 

„W swojej długiej, ponad stuletniej historii, Vogue przeszedł przez wojny, kryzysy, akty terroryzmu. Jego najszlachetniejsza tradycja polega na tym, że nigdy nie patrzy w inną stronę. Niecałe dwa tygodnie temu mieliśmy wydrukować numer, który planowaliśmy od jakiegoś czasu i który również angażował L’Uomo Vogue w bliźniaczy projekt. Ale opowiadanie o czymkolwiek innym – podczas gdy ludzie umierają, lekarze i pielęgniarki ryzykują życiem, a świat zmienia się na zawsze – nie byłoby zgodne z DNA Vogue Italia. W związku z tym odłożyliśmy nasz projekt na półkę i zaczęliśmy od zera. Decyzja o wydrukowaniu całkowicie białej okładki po raz pierwszy w naszej historii nie wynika z braku zdjęć – wręcz przeciwnie. Wybraliśmy to, ponieważ biel jest bardzo wymowna. Biel to przede wszystkim szacunek. Biel to odrodzenie, światło po ciemności, suma wszystkich kolorów. Biały to kolor mundurów noszonych przez tych, którzy narażają własne życie, aby ocalić nasze. Reprezentuje przestrzeń i czas do myślenia, a także do milczenia. Biały jest dla tych, którzy wypełniają ten pusty czas i przestrzeń pomysłami, myślami, historiami, wersetami, muzyką i troską o innych. (…) Przede wszystkim: biel to nie kapitulacja, ale pusta kartka czekająca na zapisanie, strona tytułowa nowej historii, która ma się rozpocząć.” – powiedział Emanuele Farneti, redaktor naczelny magazynu Vogue Italia

W tym roku zakupy przeniosły się w dużej mierze do wirtualnej rzeczywistości – głównie z powodów bezpieczeństwa, ale dzięki temu przekonaliśmy się, ile zalet ma kupowanie w sieci. Doceniliśmy komfort zakupów, które możemy zrobić w zaledwie kilka minut, o każdej porze dnia i które zostaną dostarczone pod same drzwi – to najczęściej wymieniane przez konsumentów pozytywne aspekty internetowych zakupów, które – według statystyk – przekonały nawet sceptyków.

Odpowiadając na te potrzeby, wiele marek rozszerzyło swoją ofertę online i wprowadziło wygodne rozwiązania dla klientów. Na MODIVO.pl czekają na Was wyselekcjonowane ubrania i dodatki światowych marek, które wysyłamy do Was w ciągu 24h, dlatego nie musicie długo czekać na przesyłkę. Co więcej, jeżeli rozmyślicie się – macie aż 30 dni na dokonanie zwrotu. Zakupy jeszcze nigdy nie były prostsze!

To również może Cię zainteresować: Miękko i komfortowo – przegląd wygodnych bluz z MODIVO >>>

Zdjęcie główne: Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News