SZUKAJ

Amerykańskie marki odzieżowe i awangardowy NYC style

6 min.

W świecie fashion absolutnie pewne są trzy rzeczy: paryski fashion week to najważniejszy i zamykający modową paradę tydzień mody. Kopenhaga słynie z najmodniej ubranych influencerek, a wybiegową Ameryką rządzą Tommy Hilfiger, Calvin Klein i Ralph Lauren, którzy ramię w ramię pną się po szczebelkach kariery. Ale nie tylko oni zapewniają nam istny american dream. Oto amerykańskie marki odzieżowe, które odzwierciedlają prawdziwy NYC style.

Poznaj najpopularniejsze amerykańskie marki odzieżowe, których kolekcje są dostępne na MODIVO, dowiedz się, jak stylizować ubrania w oparciu o kodeks NYC style i zaproś do szafy ciuchy, które krzyczą „kolor”, „wzory” i „awangarda”.

Kto by pomyślał, że służące kiedyś wyłącznie za suweniry, T-shirty z nadrukiem „I <3 New York”, dziś służą znanym fashionistkom za podstawowy element stylizacji streetwearowej. Obecnie bejsbolówka „NY” New Ery stanowi ulubione nakrycie głowy dosłownie każdej znającej się na modzie influencerki.

„Ostatnio zdecydowanie więcej widziałam osób noszących rzeczy, które można znaleźć tylko tutaj w Nowym Jorku.” – powiedziała kiedyś Miyako Bellizzi, projektantka mody. Amerykanie przywiązują wagę do lokalnych sklepów, wspierają nowojorski biznes i z dumą noszą ubrania, które reprezentują NYC style.

Zizmorecore

Cottagecore i normcore chwilowo stają z boku. Czas na zizmorecore, czyli trend, który narodził się w podziemiach Nowego Jorku. Skąd ta nazwa? Zizmor to nazwisko lekarza dermatologa, którego reklamy w metrze zdominowały miasto w latach 80. i 90. Trendy w modzie rodzą się w najdziwniejszych miejscach, ale to właśnie sprawia, że są autentyczne.

Zizmorecore wyraża miłość nowojorczyków do swojego pięknego miasta. Zakłada noszenie ubrań (i nie tylko) z miejsc, które reprezentują Nowy Jork. Ale nie ten turystyczny zgiełk, który widzimy na filmach. Chodzi o Manhattan i przedmieścia, do których nie docierają kamery, a które są nostalgiczne, hiperlokalne i aż krzyczą „I <3 New York”.

Należy mocno rozróżnić styl nowojorski od paryskiego czy kopenhaskiego. Podczas gdy paryżanki trzymają się stonowanych kolorów i prostych krojów, Skandynawki określa się mianem „kolorowych ptaków mody”. Dziewczyny, które reprezentują NYC style, są odważne, sięgają po agresywne połączenia kolorystyczne, mieszają pepitkę z color blockigniem i nie boją się za krótkich spódnic. Nie rozstają się też z wysokimi obcasami i platformami, a ich ubrania krzyczą: EKSTRAWAGANCJA.

NYC style

„Jest w tym chaotyczność, która w żaden sposób nie jest tandetna. Nic z tego nie pasuje do siebie, ale wszystko świetnie do siebie pasuje.”

kurtka Polo Ralph Lauren
Photo by Gilbert Carrasquillo/GC Images

A które amerykańskie firmy odzieżowe reprezentują trend „cool girl NYC style„? Niekwestionowanym prowadzącym w tym rankingu wciąż pozostaje wielki Tommy Hilfiger, który zbudował imperium oparte na aktywizmie wyrażanym poprzez modę. Ramię w ramię z nim NYC style tworzą Calvin Klein i Polo Ralph Lauren, Guess czy DKNY. Każda z tych marek tworzy historię modową, która zapisuje się w kartach amerykańskiego fashion world.

Dzieciństwo młodego Hilfigera nie było łatwe. Przez dysleksję miał problemy z nauką i nie dostawał wsparcia od rodziców, którzy w dzień jego osiemnastych urodzin wyprosili syna z domu. Od tego momentu Thomas musiał radzić sobie sam. Mając głowę pełną pomysłów, postanowił rozpocząć biznes i otworzył niewielki butik z odzieżą. Niedługo później zbankrutował, by w 1985 roku założyć markę sygnowaną swoim imieniem i nazwiskiem. Od tego momentu Thomas Hilfiger rozpoczął budowę swojego imperium.

Photo by Arturo Holmes/MG23/Getty Images for The Met Museum/Vogue

Inspiracją do tworzenia jego kolekcji stały się ikony popkultury i amerykańskie dziedzictwo. Projektant od samego początku zachwycał swoim podejściem do kreowania trendów, a jego casualowy styl zyskiwał ogromne uznanie. Początkowo designer tworzył wyłącznie kolekcje męskie, ale z czasem jego marka zaczęła się rozrastać. Tommy Hilfiger to tylko jeden z brandów. Oprócz niego istnieją też siostrzane marki – Tommy Jeans, Tommy Sport czy Tommy Hilfiger Tailored, które stały się najpopularniejszymi amerykańskimi markami odzieżowymi na świecie.

Przez wielu nazywany Waltem Disney’em branży fashion, Ralph Lifshitz, bo tak brzmi prawdziwe nazwisko projektanta, podobnie jak jego przyjaciel po fachu – Tommy Hilfiger – również doszedł do wielomiliardowego imperium po wyboistej drodze. Lauren zawsze widział swoją przyszłość w modzie, dlatego też zaczął robić coś, w czym czuł się najlepiej – projektować. A dokładnie projektować krawaty. To właśnie od niewielkiego butiku, pożyczonych 50 tysięcy dolarów i kilku krawatów z błyszczącego materiału, na kartach mody zaczęła tworzyć się historia.

W 1967 roku Ralph Lauren założył własną firmę, która produkowała już nie tylko krawaty, ale też pełne męskie kolekcje. Przełomowy dla brandu okazał się 1972 rok, kiedy to pod szyldem marki Polo Ralph Lauren, pojawiło się legendarne polo z kołnierzykiem i dobrze dziś znanym wszystkim pasjonatom mody logo. Koszulki polo Ralpha Laurena do dziś są flagowym modelem w jego kolekcjach. Obok charakterystycznego jeźdźca na koniu, Ralph Lauren słynie również z projektów ozdobionych misiem – oba wzory znajdziesz na ubraniach dostępnych w MODIVO.

DKNY to amerykański dom mody, założony przez Donnę Karan w Nowym Jorku. Początek jej karierze dał projekt “Seven Easy Pieces”, czyli siedem elementów garderoby do dowolnego łączenia. W skład takiej kolekcji basiców wchodziły: body, dopasowany żakiet, spódnica, spodnie, kaszmirowy sweter, skórzana kurtka i coś na wieczór. Marka jest stale inspirowana i napędzana energią miasta, które nigdy nie śpi. Z biegiem czasu DKNY przekształciło się w globalną potęgę stylu życia – dynamiczną garderobę zawierającą wszystko, czego potrzebujesz, aby żyć nowojorskim życiem, gdziekolwiek by to nie było.

Historia marki Guess rozpoczęła się w 1981 roku, kiedy to pochodzący z Marsylii, ale zakochani w Kalifornii bracia Marciano, postanowili zostać w niej na stałe i założyć swój własny brand. Chcieli, by ich ubrania od samego początku kojarzono z beztrosko luksusowym życiem w Los Angeles. W ich kolekcjach legendarny blask Hollywood miał łączyć się z odrobiną naturalnego francuskiego szyku. Ta mieszanka okazała się przepisem na sukces. Początki Guessa to przede wszystkim Marilyn Jean, czyli dekatyzowane, wąskie w kostkach dżinsy z trzema suwakami. Nazwane na cześć największej legendy gwiazd Hollywood, dżinsy Marilyn miały ucieleśniać ideał kobiecości pięknej gwiazdy. Obecnie brand oferuje znacznie więcej.

Guess słynie też z „pięknych współprac”. Pierwszą „Guess Girl” była nieznana francuska modelka Estelle Lefebure. Później w jej roli występowały: Claudia Schiffer, Eva Herzigova, Laetitia Casta, Naomi Campbell, Paris Hilton czy Jennifer Lopez. Charakterystyczny styl tej amerykańskiej marki odzieżowej od kilkudziesięciu lat kradnie serca milionów dziewczyn na całym świecie.

Calvin Klein od zawsze wiedział, że jego życie będzie szło ramię w ramię z nurtem fashion. Pewny tego, by pozostać projektantem, wraz z przyjacielem Barrym Schwartzem w 1968 roku założył brand, który w nazwie dumnie nosi jego imię i nazwisko. Klein chciał tworzyć klasyczne kolekcje, ale jednocześnie pragnął, by firma była kojarzona z czymś ekscytującym, emocjonującym, a może nawet szokującym. Udawało mu się to, tworząc kampanie reklamowe, które nie schodziły z pierwszych stron gazet.

Projektował na odwrót i nie gonił za aktualnymi trendami. Sprawił, że to one zaczynały gonić za nim. Kiedy wszyscy skupiali się na fali mody poliestru, on szył ubrania z naturalnych tkanin. Sportowy styl zmieszany z nowojorską klasyką został określony mianem all-american look, a Klein stał się milionerem zaledwie dziesięć lat po założeniu firmy.

Dzisiaj Calvin Klein słynie z bielizny wykończonej logowaną gumą lub T-shirtów i bluz zdobionych literami “CK”. Ten amerykański brand odzieżowy ma siostrzane marki, które też skupiają się na swobodnych modelach ubrań do noszenia na co dzień – CK Calvin Klein, Calvin Klein Jeans, Calvin Klein Underwear i Calvin Klein Performance.

Michael Kors interesował się modą od dziecka. Już w wieku pięciu lat można było podziwiać talent młodego Korsa, który przeprojektował ślubną suknię swojej matki. Poszedł na studia, które porzucił po dziewięciu miesiącach, by zatrudnić się w nowojorskim butiku, gdzie sam projektował kolekcje. Tam poznał Verę Wang, która otworzyła mu drzwi do wielkiej kariery. W 1981 roku stworzył własną linię, a w 1984 zorganizował swój pierwszy pokaz mody.

Od samego początku odnosił sukcesy, a kreowana przez niego szykowana i luksusowa, a przy tym sportowa odzież, zdobywała uznanie branży i klientek. Michael Kors wiedział, jakie potrzeby mają kobiety dla których tworzy, to one napędzały go do działania i sprawiały, że wychodząca spod jego ręki amerykańska odzież sportowa zyskała wymiar globalny. Jego ubrania, dodatki i akcesoria często ozdobione monogramem „MK”, zyskały ogromną popularność.

Projektant nie osiągnąłby tak wielkiego sukcesu bez potęgi spektakularnych dodatków. Zegarki, okulary i torebki Michael Kors są dziś zakupem, który służy przez lata.

Dziś Levi’s jest kojarzony głównie z denimem i słynnymi dżinsami 501®. Mało kto jednak wie, że ta amerykańska marka odzieżowa, założona przez Levisa Straussa w 1853 roku początkowo sprzedawała też galanterię skórzaną. Dwie dekady później poszerzyła ofertę o kultowe już dżinsy.

Przełomowym dla brandu momentem okazała się współpraca z krawcem Jacobem Davisem, z którym wspólnie wprowadzili miedziane nity dla wzmocnienia strojów z dżinsu. W ten sposób w 1873 roku powstał pierwszy kombinezon z denimu. Dżinsy nosili górnicy, kowboje, a następnie gwiazdy rocka, prezydenci, aż w końcu miał je w swojej szafie niemal każdy – mężczyźni, kobiety i dzieci.

Z czasem dżinsy Levi’s przestały być strojem do pracy i stały się idealnym ubraniem do noszenia na co dzień. Niebieski denim, tak jak inne części garderoby, zaczął podlegać sezonowym trendom. Same dżinsy przybierały różne kształty – rurek, dzwonów, spodni z prostymi nogawkami i wielu innych, o których przeczytasz w naszym przewodniku z rodzajami denimowych modeli.

NYC style najlepiej wyrazić poprzez look, składający się z najpopularniejszych amerykańskich firm odzieżowych. Jeśli lubisz luz, ciekawe połączenia kolorystyczne i trochę awangardy, to vibe z Manhattanu jest stworzony dla Ciebie. Amerykański klimat zakłada przede wszystkim KOLOR. Daleko mu do paryskiego stonowanego szyku. Tu liczy się szaleństwo, wygoda i ekstrawagancja. Mile widziane są neony, które bez żadnych skrupułów można łączyć z różnymi wzorami.

W NYC style na dobre wpisał się też bejsbolowy look, ściągnięty rodem z Super Bowla. Miło widziane są też wszelkie nawiązania do ubrań z legendarnych szkół Ivy League. Kardigan od Tommy’ego Hilfigera, który przywołuje na myśl stare mury Yale, Harvarda czy Brown, to 100% odwzorowanie amerykańskiej atmosfery. W dzisiejszych czasach elegancki dresscode został trochę złamany, dlatego nie bój się łączyć tego typu ubrań z dresami Calvina Kleina.

Photo by Michael Stewart/Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News