SZUKAJ

Calvin Klein – historia amerykańskiej marki. Jak jeden mężczyzna podbił świat mody?

3 min.

Rok 2019. Świat obiega słynne zdjęcie Justina Biebera i jego żony Hailey z sesji dla Calvina Kleina. To intymna, zmysłowa fotografia. Znana modelka siedzi w objęciu ukochanego. I to właśnie jest esencja marki Calvin Klein – wzbudzanie emocji, sensualność i minimalizm. Przeczytaj, jak to się stało, że jeden projektant podbił świat mody, a logo CK jest rozpoznawalne na każdym kontynencie.

Ponad 50 lat na rynku i kolekcje prezentowane przez najbardziej znanych modeli i gwiazdy. A nie każdy wie, że popularność marki Calvin Klein zaczęła się nie od bielizny i jeansów, a od… trenczu!

Niewielu wzbudziło tyle kontrowersji w świecie mody. Odważne reklamy ociekające seksapilem i słynne gwiazdy w bieliźnie na okładkach sprawiły, że Calvin Klein zapisał się w historii. Amerykański projektant mody wszedł z przytupem na rynek w 1968 roku. To właśnie wtedy wraz z przyjacielem Barrym K. Schwartzem otworzył pierwszą firmę o legendarnej nazwie Calvin Klein Inc. 

Młody Calvin pasjonował się modą od najmłodszych lat. Pierwsze projekty tworzył w dzieciństwie, a edukację odbył w High School of Industrial Arts i w Fashion Institute of Technology. 

Kiedy Amerykanin otworzył własny biznes w latach 60., zyskał popularność błyskawicznie. Bogaci włączyli go do elity nowojorskiej mody i okrzyknęli nowym Yves Saint Laurentem. Zaraz dowiesz się, czym zasłużył na to miano!

Pierwszym znanym projektem Calvina Kleina był prosty trencz. Kiedy jeden z kupców domu handlowego Bonwit Teller zobaczył ten projekt, wpadł w zachwyt. Natychmiast złożył zamówienie na 50 tysięcy dolarów, cztery razy tyle, ile wynosił kapitał zakładowy firmy. I to właśnie ten zwykły trencz stał się zapalnikiem dla rozpoznawalności CK.

W latach 70. Calvin zasłynął z dżinsowej linii odzieży, a zwłaszcza spodni. Wszyscy zapragnęli mieć słynne jeansy Calvina Kleina. Marka wprowadziła też do oferty kultową bieliznę – seksowną, minimalistyczną, głównie w stonowanej kolorystyce. 

Calvin już w 1969 roku miał na koncie pierwszą amerykańską okładkę Vogue, a w 1973 roku okrzyknięto go najmłodszym laureatem modowej nagrody Coty American Fashion Critic’s Award.

Klein tworzył odzież zgodnie z dewizą: „Jesteśmy stworzeni do bycia nowoczesnymi, współczesnymi, wyszukanymi, prostymi, naturalnymi, a często także minimalnymi. I chcemy być sexy w wielkim sensie. Jesteśmy marką, która inspiruje ludzi młodych, niezależnie ile mają lat”.

Firma od samego początku stawia na współprace z głośnymi nazwiskami ze świata modelingu i filmu. Calvin Klein lubił szokować i doskonale wiedział, że kontrowersje dobrze się sprzedają. W jednej z głośnych kampanii reklamowych zaprezentował 15-letnią modelkę Brooke Shields, co wywołało niemałe poruszenie. Dopasowane jeansy, które miała na sobie, w kilka dni sprzedały się w ponad 200 tysiącach sztuk. 

Jedną z muz projektanta była Kate Moss. Marka obecnie współpracuje z wieloma znanymi osobami: Justinem i Hailey Bieber, Kendall Jenner, Naomi Campbell i Justinem Chambersem. Najnowsze kolekcje regularnie reklamują znane osobistości, co znacznie zwiększa popularność bielizny, spodni i innych elementów garderoby. 

W 2002 roku Calvin Klein sprzedał firmę za 430 milionów dolarów. Nabywcą był Phillips-Van Heusen z PVH Corp. Na początku lat 2000. marka stawiała na kreowanie oddzielnych wizji dla kolekcji damskiej i męskiej, co zmieniło się wraz z mianowaniem Rafa Simonsa na dyrektora kreatywnego CK, przynosząc integrację linii produktowych. Po odejściu Simonsa w 2018 roku kontynuowano rozwój, a od 2024 jego miejsce zajęła Veronica Leoni. Jej innowacyjne podejście może sprawić, że brand nie będzie już kojarzony tylko z bielizną ze znanym logo i jeansem.

Mimo że Leoni jest mało znana, może poszczycić się imponującym doświadczeniem w branży modowej. Pracowała dla takich domów mody jak Jil Sander, Phoebe Philo czy Céline. Jest też założycielką własnej marki QUIRA, a w 2023 roku była finalistką prestiżowej nagrody LVMH. Leoni stała się pierwszą kobietą stojącą na czele CK. Jej zamiłowanie do minimalizmu i wyznawanie idei odważnego wyrażania siebie mogą przyczynić się do odświeżenia wizerunku marki oraz obrania nowej strategii marketingowej, o czym przekonamy się podczas promocji kolekcji jesiennej na 2025 rok.

Może Ci się spodobać >>> Amerykańskie marki odzieżowe i awangardowy NYC style

Calvin Klein powiedział: „Nie zastanawiam się nad sukcesem. Może to jeden z powodów, dlaczego odnoszę sukces…”. Marka niewątpliwie zyskała ogromną sławę i to nie tylko za sprawą odważnych kampanii, ale i jakościowych ubrań

W ofercie Calvina Kleina znajdziesz nie tylko bieliznę i jeansy, ale prawie każdy element garderoby dla kobiet i mężczyzn. Zmysłowe sukienki, eleganckie garnitury, streetwearowe bluzy, T-shirty i topy. Ogromną popularnością cieszą się też płaszcze, koszule, szorty, spódniczki i kombinezony. 

Calvin Klein oferuje też perfumy, zegarki i biżuterię: kolczyki, bransoletki i naszyjniki. Modna odzież i akcesoria od CK czekają na Ciebie w asortymencie MODIVO. Poczuj amerykańskiego ducha i ubierz się niczym Kendall Jenner lub Justin Bieber!

Ikona wpisu: Photo by Melodie Jeng/Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News