SZUKAJ

Kultowi styliści mody – Grace Coddington, Lucinda Chambers i Edward Enninful

3 min.

Od pracy z celebrytami po stylizację modelek do sesji zdjęciowych – kariera stylisty zapewnia ekscytujące możliwości dzielenia się pasją do mody i współpracy z interesującymi osobowościami. Stylizacja wymaga rozległej znajomości branży modowej i umiejętności łączenia indywidualnych potrzeb i upodobań klientów w sposób wspierający kształtowanie ich wizerunku.

Styliści mody koordynują część istotnych aspektów estetyki wizualnej, które możemy podziwiać w edytorialach modowych, filmach czy teatrze. Współpracują z osobami indywidualnymi, luksusowymi domami mody i markami odzieżowymi. Wśród kluczowych obowiązków w pracy stylisty znajdują się m.in. dobór i koordynacja strojów dla modelek czy aktorów podczas pracy na planie, wybór rekwizytów i akcesoriów oraz przygotowanie ich do sesji, a także ścisła współpraca z agencjami PR-owymi oraz showroomami.

MODIVO WYPRZEDAŻ

Umiejętność doboru odpowiedniego stroju i łatwość w łączeniu wszelkich elementów garderoby w niebanalny sposób jest pewnym rodzajem sztuki. Chciałabym Wam przedstawić kilka najlepszych postaci, które opanowały go do perfekcji. Poznaj stylistów gwiazd i modelek, którzy podbili świat fashion.

Uchodzi za jeden z najważniejszych autorytetów w branży mody. Stylistka Pamela Rosalind Grace Coddington przyszła na świat 20 kwietnia 1941 r. w Trearddur Bay, małym miasteczku u wybrzeży Walii. Od najmłodszych lat przejawiała ogromne zainteresowanie do świata mody i sztuki, marzyła o życiu w wielkim mieście, które dałoby jej możliwości rozwoju. Młodziutka Grace prenumerowała amerykańskiego Vogue, który stanowił dla niej jedyne źródło wiedzy i inspiracji o modzie (magazyn dochodził do niej z trzymiesięcznym opóźnieniem). Perspektywa pracy w hermetycznym środowisku mody wcale jej nie przerażała. Wręcz przeciwnie, Grace była zdeterminowana by zawalczyć o własne marzenia.

Już jako nastolatka postanowiła przeprowadzić się do Londynu. W jednym z numerów brytyjskiego Vogue natknęła się na ogłoszenie dotyczące konkursu dla aspirujących modelek. Jej niebanalna uroda i długie rude włosy wzbudziły ogromne zainteresowanie jury. Kilka miesięcy później Grace rozpoczęła swoją przygodę z modą. Kariera Coddington potoczyła się błyskawicznie. W 1962 r. znalazła się na okładce brytyjskiego Vogue, miesiąc później do współpracy zaprosił ją Vogue Paris. Po kilku latach intensywnej pracy w zawodzie modelki, Grace zdecydowała się przyjąć ofertę pracy na stanowisku młodszej redaktorki mody w brytyjskim Vogue. Wkrótce awansowała i przez 19 lat pracowała dla brytyjskiego wydania magazynu jako fotoedytor. To w dużej mierze dzięki jej staraniom i ponadprzeciętnemu wyczuciu estetyki Vogue przeszedł niemałą transformację. Przez wiele lat na okładkach pojawiały się jedynie portrety. Rok 1974 okazał się momentem przełomowym i po raz pierwszy na okładce znalazło się pełne ujęcie Anjelici Huston wraz z Manolo Blahnikiem.

Jednak to stanowisko dyrektor kreatywnej amerykańskiego wydania magazynu Vogue przyniosło jej największy rozgłos. Przez wiele lat ściśle współpracowała z redaktor naczelną Vogue US – Anną Wintour. Coddington pracowała z najbardziej wpływowymi postaciami branży modowej, m.in. z Helmutem Newtonem czy Richardem Avedonem. Jej prace stały się swoistą formą narracji, a bajkowy klimat potrafił przenieść widza w najbardziej odległe zakątki wyobraźni. Słowa stały się zupełnie nieistotne, ponieważ Grace opowiadała historie jedynie za pomocą obrazu.

Lucinda Chambers urodziła się w 1959r. w Notting Hill w zachodnim Londynie. Od dziecka można było dostrzec jej ponadprzeciętną wrażliwość artystyczną, zwracała uwagę na najdrobniejsze szczegóły, podziwiała świat i jego piękno. Gdy miała 12 lat zaczęła kolekcjonować oryginalne tkaniny. Interesowała się rękodziełem, potrafiła szyć i haftować, tworzyła własne przedmioty i ubrania. Lucinda skończyła Hornsey College of Art i to właśnie podczas studiów zdała sobie sprawę, że jej prawdziwą pasją jest moda.

W czasie studiów Chambers dorabiała, projektując własną biżuterię, którą sprzedawała na Camden Lock Market w Londynie. Wkrótce jeden z projektów jej kolczyków trafił na łamy brytyjskiego Vogue’a. Po zupełnie nieoczekiwanym sukcesie, postanowiła napisać list do redakcji z prośbą o spotkanie w sprawie pracy. W 1980r. rozpoczęła pracę u boku redaktor Beatrix Miller, po 3 latach została asystentką Grace Coddington. Przez wiele lat tworzyła jako redaktor mody w brytyjskiej edycji Vogue’a, a w 1997 r. objęła stanowisko dyrektora działu mody. Chambers dwukrotnie otrzymała nagrodę dla najlepszego stylisty w renomowanym konkursie Fashion Awards przyznawanym przez British Fashion Council (1999r. i 2001r.). Po odejściu z Vogue’a skupiła się nad stworzeniem własnej marki Colville, która zadebiutowała w marcu 2018 r. w amerykańskim Vogue. Chambers dodatkowo prowadzi kurs online na stronie Business of Fashion, gdzie dzieli się własną wiedzą i doświadczeniem na temat stylizacji oraz budowania wizerunku.

Stylista Edward Enninful urodził się w 1972r. w Ghanie i w bardzo młodym wieku wyemigrował do Londynu wraz z rodzicami i pięciorgiem rodzeństwa. W wieku 16 lat Enninful został zauważony w pociągu przez stylistę Simona Foxtona. Natychmiast rozpoczął pracę w charakterze modela. Udało mu się nawiązać znajomość z wieloma wpływowymi postaciami ze świata mody. Rok później poznał Trish i Terry’ego Jonesów, założycieli magazynu i-D i wkrótce zaczął asystować przy projektach dyrektorki mody i-D Beth Summers. Ukończył college, uzyskując dyplom na Goldsmiths University of London. Kilka tygodni po swoich 18. urodzinach Enninful zajął stanowisko Beth Summers, tym samym stając się najmłodszym dyrektorem działu mody w historii. Współtworzył liczne kampanie reklamowe i pokazy mody, kreował trendy, współpracował m.in. z takimi markami jak Comme des Garçons, Christian Dior, Celine, Valentino, Jil Sander, Calvin Klein, Fendi, Gucci, Hugo Boss i Missoni.

W wieku 26 lat Enninful rozpoczął współpracę z włoską edycją magazynu Vogue pod czujnym okiem redaktor naczelnej Franci Sozzani. We włoskim Vogue stanął na czele produkcji projektu„Black Issue”, w której brały udział tylko czarnoskóre modelki, w tym Naomi Campbell, Jourdan Dunn i Alek Wek. Pragnął zwrócić uwagę na ogromny problem dyskryminacji i rasizmu wobec osób czarnoskórych. Edward stworzył także stylizacje do niezwykle popularnego numeru „Belle Vere”, gdzie gwiazdami okładki oraz sesji zdjęciowej były modelki plus size. W 2016 r. Enninful został mianowany oficerem Orderu Imperium Brytyjskiego za zasługi dla propagowania różnorodności w przemyśle modowym. Rok później został on pierwszym czarnoskórym redaktorem naczelnym w historii brytyjskiego Vogue’a.

Zdjęcie główne: Edward Berthelot/Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News