SZUKAJ

Jak streetwear stał się elitarny, czyli historia Virgila Abloha

2 min.

Z wykształcenia inżynier i architekt, z zamiłowania DJ, od zawsze interesujący się modą. Virgil Abloh – bo o nim mowa –jest założycielem kultowej marki Off White, a od 2018 roku dyrektorem artystycznym linii męskiej Louis Vuitton oraz. Uważa, że do tworzenia mody potrzebna jest przede wszystkim kreatywność, zaś jego celem jest stworzenie ze streetwearu wyznacznika luksusu.

Virgil Abloh urodził się w 1980 roku w Rockford w amerykańskim stanie Illinois. Ukończył studia pierwszego stopnia w dziedzinie inżynierii lądowej, obronił też dyplom magistra architektury. Od zawsze interesował się modą, jednak jego zdaniem do jej tworzenia nie jest niezbędna formalna edukacja, a przede wszystkim kreatywność.

View this post on Instagram

essentially

A post shared by @ virgilabloh on

Jak można wywnioskować po jego edukacji, Abloh nigdy nie chciał ograniczać się wyłącznie do jednej dziedziny. Nigdy nie podążył ścieżką inżyniera, natomiast jako architekt pracował przez około dwa lata. Swojej kreatywności upust dawał występując jako DJ o pseudonimie Flat White. Wtedy to poznał Kanyego Westa, który, podobnie jak Abloh, dość specyficznie rozumie modę i chce uczynić ze streetwearu wyznacznik luksusu.

Abloh i West postanowili nawiązać współpracę. Nabrała ona rozpędu w chwili, gdy okładka albumu Watch The Throne, wydanego przez Westa z Jayem-Z, a zaprojektowana przez Abloha, została nominowana do nagrody Grammy. Abloh i West mieli też okazję współpracować podczas stażu w domu mody Fendi oraz przy oprawie koncertów rapera. Nie brakowało także głosów, że to właśnie Virgil był autorem pierwszych linii Kanyego.

W 2012 roku Virgil Abloh założył markę Pyrex Vision. Opierała się ona na prostym zabiegu – umieszczaniu dużych rozmiarów nadruków na koszulkach Champion i koszulach Ralpha Laurena. Koncept przypadł do gustu klientom i wkrótce stał się jednym ze szczególnie pożądanych w świecie streetwearu. Jednak Pyrex Vision z założenia był projektem przejściowym, a Abloh, chcąc nawiązać dialog między luksusem a modą ulicy, niespełna rok później stworzył markę Off-White. W ciągu kilku sezonów udało mu się zatrzeć istniejącą między tymi światami granicę i w ten sposób dołączył do grona najbardziej kreatywnych umysłów, za sprawą których streetwear stał się wręcz elitarny.

View this post on Instagram

Off-White™ c/o @nike [Archive Design] blazer mid

A post shared by Off-White™ (@off____white) on

Talent i wizja Abloha przemówiły do Sarah Andelman, założycielki paryskiego Colette. Projekty marki Off-White upodobały sobie również gwiazdy muzyczne, w tym Jay-Z, Rihanna czy Beyoncé. W 2015 roku marka dostała się do finału konkursu francuskiego koncernu Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH). Tym samym Virgil Abloh został pierwszym jego finalistą, który objął prestiżową posadę w domu mody należącym do LVMH.

View this post on Instagram

?✌?² ✨ ~ link in bio

A post shared by @ virgilabloh on

Ale to nie wszystko. W tym miejscu warto podkreślić także fakt, że Abloh, który został dyrektorem artystycznym linii męskiej Louis Vuitton, jest trzecim w historii LVMH czarnoskórym projektantem, który kieruje należącą do niego marką. Przed nim byli to jedynie Ozwald Boateng, odpowiedzialny za męską odsłonę Givenchy, oraz Oliver Rousteing – dyrektor kreatywny Balmain.

Virgila Abloha na pewno nie powinno się określać jako stereotypowego artysty. Jak sam mówi, jego marka Off-White nie ma grupy docelowej – chce, by jego produkty trafiły do możliwie najliczniejszej i najbardziej różnorodnej grupy osób. Szczególnie zafascynowany wydaje się być jednak młodym pokoleniem – obserwuje, czym ono żyje i jak zmienia się jego kultura. Realizując swoje projekty, pełnymi garściami czerpie przede wszystkim ze swej kreatywności – i to właśnie ona stała się swoistym kluczem dla wszystkich podejmowanych przez Abloha działań.

 

zdjęcie główne: Pascal Le Segretain/Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News