SZUKAJ

5 faktów o marce Levi’s®, które warto znać

3 min.

Mundurek nonkonformistów, symbol USA i element garderoby noszony zarówno przez gwiazdy rocka, jak i polityków – jeansy to bez wątpienia jedna z największych ikon mody. Te stworzone przez Levi Strauss & Co., stały się symbolem wolności, niezależności i wyrażania własnego stylu. To jednak nie wszystko! Przeczytaj ten artykuł i poznaj 5 najciekawszych faktów o marce Levi’s®!

Czy wiesz, że rocznie produkuje się ponad 6 miliardów par jeansów? Spora część tej puli posiada logo marki Levi’s®. Nic dziwnego – są wygodne, trwałe, a przy tym doskonale leżą na każdej sylwetce. Spodnie jak marzenie? Nie inaczej! Sprawdź pozostałe zalety kultowych levisów i ruszaj na zakupy po kolejną parę!

Historia marki Levi’s® sięga połowy XIX wieku. Wtedy to Levi Strauss, niemiecki imigrant żydowskiego pochodzenia, otworzył firmę zaopatrzeniową w San Francisco. Początkowo zajmował się sprzedażą odzieży, pościeli i innych artykułów pierwszej potrzeby. W swoim asortymencie posiadał również denim, materiał o dużej wytrzymałości, idealnie sprawdzający się w trudnych warunkach. Korzystał z niego m.in. łotewski krawiec, Jacob Davis, specjalizujący się w produkcji odzieży roboczej. Dosyć szybko zauważył, że spodnie noszone przez górników nie wytrzymują próby czasu. Aby zaradzić temu problemowi, zdecydował się użyć miedzianych nitów do wzmocnienia miejsc, które były najbardziej podatne na zniszczenia.

To innowacyjne rozwiązanie wymagało opatentowania. Niestety przekraczało ono możliwości finansowe Davisa. Nie tracąc nadziei, poprosił o pomoc Levi’ego Straussa, który postanowił opłacić wniosek patentowy w zamian za zyski ze sprzedaży nitowanych par spodni. W ten sposób mężczyźni zawiązali nieformalną spółkę, stanowiącą początek Levi Strauss & Co.

Na początku firma skupiła się na produkcji trwałej odzieży roboczej z bawełnianego płótna dla poszukiwaczy złota, górników oraz farmerów. Co ciekawe, pierwsze spodnie nie były nazywane jeansami, a waist-overall, ponieważ były noszone na inne, codzienne spodnie. Wyróżniały się kilkoma elementami miały z tyłu sprzączkę, kieszeń na zegarek oraz guziki, do których można było przyczepić szelki. Były wytrzymałe, trwałe i odporne na zniszczenia, dlatego szybko zyskały sympatię klasy pracującej.

Prosta nogawka, rozporek na guziki, ponadprzeciętna wytrzymałość na rozciąganie i otarcia – tak w skrócie można opisać klasyczny model jeansów Levi’s, czyli Levi’s® 501®. Pierwowzór kultowych spodni narodził się w 1873 roku i pomimo wielu zmian, wciąż pozostaje niezastąpionym elementem zarówno męskiej, jak i kobiecej garderoby. Masz go w swojej szafie? Jeśli nie, to sprawdź modele dostępne na modivo.pl i spraw sobie najsłynniejszą parę jeansów na świecie!

Może Cię zainteresować >>> Levi’s 501 damskie: stylizacje z najsłynniejszymi jeansami świata

Przez kolejne dziesięciolecia Levi’s® 501® rządziły w denimowym świecie, stając się modelem uwielbianym przez wszystkich, od pracowników fabryk, przez celebrytów, po prezydentów USA. Szczególnie mocno związane były z branżą filmową i muzyczną. Zaczęło się w latach 30. XX wieku od hollywoodzkich westernów z kowbojami ubranymi w jeansy. To wtedy niebieskie spodnie dołączyły do kultury masowej, stając się symbolem Dzikiego Zachodu, buntu i niezależności. W latach 50. XX wieku ich status przypieczętowali Marlon Brando, James Dean oraz Elvis Presley. Nie można zapomnieć również o Marilyn Monroe, która nie tylko rozsławiła Levi’s® 501® wśród kobiet, ale również pokazała, że jeansy mogą być równie stylowe i kobiece jak sukienki.

Marilyn Monroe w jeansach Levi's
Photo by Sunset Boulevard/Getty Images

Styl summer of love, rockowe granie, punkowa rewolucja oraz grunge w wersji Kurta Cobaina – współczesne kampanie reklamowe często nawiązują do bogatej historii brandu, rozpoczynając współpracę z artystami, muzykami i influencerami. Wśród ambasadorów marki można wymienić m.in. Justina Timberlake’a, Alicię Keys, Hailey Bieber czy Jadena Smitha. Wybór gwiazd będących przedstawicielami różnych pokoleń, narodowości i stylów sprawia, że marka Levi’s® nieustannie pozostaje w centrum popkulturowego świata, a zarówno męskie jak i damskie ubrania marki Levi’s® są obiektem pożądania.

Popularność marki zwiększała się z każdym rokiem. Niestety na rynku zaczęły pojawiać się podróbki, które nie dorównywały oryginalnym Levi’s® ani pod względem jakości, ani wykonania. Aby przeciwdziałać temu procederowi, w 1936 roku zaczęto przyszywać do prawej kieszeni spodni małą czerwoną wszywkę z logiem firmy (nazywaną przez firmę „red tag”). Siedem lat później na tylnych kieszeniach pojawiły się podwójne łukowate przeszycia, przypominające zarys lecącego ptaka. Nie można zapomnieć też o logo marki, przedstawiającym dwa konie ciągnące parę jeansów w przeciwległe strony. Wszystkie elementy można do dzisiaj znaleźć na jeansach wyprodukowanych przez Levi Strauss & Co.

Od końca lat 50. XX wieku firma zaczyna eksportować swoje wyroby do Europy, szybko stając się numerem jeden wśród producentów odzieży jeansowej. Obecnie Levi Strauss & Co posiada ponad 500 sklepów w 110 krajach na sześciu kontynentach. Marka stale rozwija się również pod kątem asortymentu – regularnie wprowadza nowe linie produktowe, obejmujące męskie ubrania i akcesoria Levi’s®, damskie torebki oraz buty. Dzięki temu każdy może znaleźć coś dla siebie.

Oprócz kreowania trendów, Levi’s® zajmuje się działaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju. Firma wprowadziła liczne inicjatywy mające realny wpływ na środowisko, takie jak technologia WATER<LESS™, zmniejszająca zużycie wody w produkcji jeansów o 96% czy kolekcja WASTE<LESS™, wykorzystująca opakowania PET po recyklingu. Największą ciekawostką jest jednak sposób ocieplenia siedziby marki, do którego wykorzystano tkaninę denimową. Jak widać ekologia doskonale łączy się z innowacyjnością i ekstrawagancją.

Levi’s® wspiera również akcje społeczne walczące z dyskryminacją na tle etnicznym, religijnym i seksualnym. Jako pierwsza duża firma zajęła się też problemami HIV&AIDS wśród pracowników i ich rodzin. Dodatkowo działa aktywnie w obszarach związanych z respektowaniem praw pracowników i wyrównaniem luki płacowej.

Empatia, oryginalność, uczciwość i odwaga to fundamenty, na których Levi Strauss & Co opiera swój sukces. Czy to nie dobry powód, aby stał się Twoją ulubioną marką odzieżową?

Ikona wpisu: Photo by Christian Vierig/Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News