Jedni nazywają ją ikoną stylu, inni legendą, a jeszcze inni określają jako „świetnie prosperującą markę osobistą”. Anna Wintour, bo o niej mowa, to bez wątpienia jedno z czołowych, najważniejszych nazwisk branży fashion. Żelazna dama modowego dziennikarstwa, na łamach amerykańskiego wydania magazynu Vogue, dyktuje wiodące trendy na każdy sezon. Co sama ma w szafie Anna Wintour? Styl legendarnej redaktor naczelnej może stanowić świetną inspirację kobiecego power dressingu. Poznaj z nami jego tajniki.
Najpotężniejsza kobieta w świecie mody reprezentuje perfekcyjne dopasowany, nietuzinkowy styl. Sprawdź, co się na niego składa.
Anna Wintour – kim jest?
Urodziła się w 1949 roku w Londynie. Jej ojciec był wydawcą i to właśnie dzięki jego wpływom w wieku zaledwie 15 lat Anna została zatrudniona w butiku Biba. To mniej więcej od tamtego momentu zaczęła towarzyszyć jej charakterystyczna, rozpoznawalna już na całym świecie fryzura „na pazia”, której wierna jest po dziś dzień. W szkole często przeciwstawiała się noszeniu sztywno określonych mundurków, regularnie czytując czasopismo „Ready Steady Go!”. Poświęcała modzie zdecydowanie dużo, jak na swój młody wiek, czasu. W wieku 16 lat rzuciła szkołę i rozpoczęła naukę na programie szkoleniowym luksusowego domu towarowego Harrods w Londynie.
Do świata dziennikarstwa mody wkroczyła w 1970 roku, kiedy „Harper’s Bazaar” połączył się z „Queen”, tworząc „Harper’s & Queen”, gdzie Wintour została zatrudniona jako jeden z asystentów wydawcy. To właśnie tam pierwszy raz wyraziła głośno pragnienie pracy jako redaktorka w „Vogue”. W 1983 roku spełniła to marzenie. Dziś (od 1988 roku!) jest redaktor naczelną amerykańskiej edycji magazynu „Vogue”, z którego uczyniła kultową już biblię mody.
Styl redaktor naczelnej Vogue USA – 10 zasad
Niektórzy są zdania, jakoby Anna Wintour była „niewolnicą” swojego niezmiennego od lat, konsekwentnego stylu. Redaktor naczelna „Vogue” w amerykańskiej odsłonie regularnie decyduje o tym, co w danym sezonie jest „hot” a co „not”. Sama jednak trzyma się takiego sposobu ubioru, który można by określić jako jej własny sposób na power dressing. Wintour w końcu każdego dnia mierzy się z odpowiedzialnymi decyzjami i zadaniami, a swój ubiór traktuje jako źródło siły do im sprostania. W jaki sposób kreuje swój wizerunek? Przy tym procesie zdaje się kierować 10 zasadami:
1. Ostre cięcie
Jak już wspominaliśmy wcześniej, Anna Wintour od 15 roku życia wierna jest swojej krótkiej fryzurze z grzywką. Najpotężniejsza kobieta branży fashion doskonale wie, że nic tak nie dodaje pewności siebie jak perfekcyjne ułożona, stylowa fryzura. Co więcej – Wintour uczyniła z niej swój znak rozpoznawczy, co także przekłada się na konsekwentne budowanie marki osobistej.
2. Efektowny naszyjnik
Anna Wintour zdecydowanie upodobała sobie zakładanie na szyję dużych, efektownych naszyjników, najczęściej złotych i wysadzanych drogocennymi kamieniami. To jej manifest zamiłowania do luksusowej mody – nieodłączna część jej indywidualnego stylu. Redaktorka wie jednak, że dobry smak nie może oznaczać przesady. Poza naszyjnikami zakłada więc na siebie co najwyżej prosty zegarek.
3. Duże, ciemne okulary
O okularach Anny Wintour krążą już w zasadzie legendy. Redaktor naczelna amerykańskiego „Vogue’a” nie rozstaje się z nimi ani na chwilę. Na ten fakt składają się dwa aspekty: estetyczny i praktyczny. Anna wie, że ciemne okulary dodają klasy, wyrafinowania i tajemniczości. Z drugiej jednak strony ma ona bardzo słaby wzrok, dlatego wszystkie okulary przeciwsłoneczne w jej kolekcji mają szkła korekcyjne i zwyczajne pozwalają jej lepiej widzieć.
4. Buty w kolorze nude
Beżowe klapki i sandały na obcasie, szpilki, czółenka, botki i kozaki… Ale niemal zawsze w kolorze nude. Dlaczego kobieta, która dysponuje 2 milionami funduszu reprezentacyjnego na ubrania, tak ogranicza swoje obuwnicze wybory? Odpowiedź jest prosta: Anna lubi kolorowe ubrania, więc buty w odcieniach nude idealnie do nich pasują. Przy okazji ma lekki kompleks swojego wzrostu, więc doskonale wie, że cieliste obuwie optycznie wydłuży jej nogi.
5. Królewskie kolory
Paleta kolorystyczna, którą w ramach stylu operuje Anna Wintour, zdecydowanie może nosić miano królewskiej. Sprowadza się bowiem do barw takich jak: purpura, stalowa szarość, 24-karatowe złoto, fuksja i bordo. Redaktor naczelna „biblii mody” dostojne barwy łączy zazwyczaj ze świetnie skrojonymi garsonkami, sukienkami i okryciami wierzchnimi.
6. Tweed
Tweed, czyli tkanina wypromowana poprzez innowacyjny projekt żakietu Coco Chanel, to zdecydowanie jeden z ulubionych materiałów silnej i władczej Wintour. Żelazna dama branży mody do swojego stylu na stałe wprowadziła tweedowe marynarki i garsonki od Chanel. Zazwyczaj wybiera te w żywych kolorach, łącząc je z neutralnymi dodatkami. To swoisty hołd dla dziedzictwa i spuścizny Coco Chanel.
7. Zwierzęce motywy
Lamparcie cętki, paski zebry, krokodyla skóra czy tygrysie desenie – Anna nigdy nie stroni od motywów rodem z ZOO w swojej garderobie. Jak nikt inny potrafi łączyć je z innymi motywami na ubraniach, wyglądając przy tym niezwykle stylowo.
8. Dobrej jakości płaszcz
Co można by uznać za element stylizacyjny, który wyróżnia Annę Wintour z tłumu? Są to zdecydowanie oryginalne, świetnej jakości płaszcze, nonszalancko zarzucone na luksusowe stylizacje. Pokryty bukietem róż na jedwabnej tkaninie z odrobiną brokatu, a może ze zwierzęcym deseniem? Redaktor naczelna najbardziej poczytnego pisma modowego na świecie uwielbia ekstrawaganckie modele okryć wierzchnich.
9. Notes
Praktyczny i stylowy dodatek redaktor naczelnej? Notes. Anna Wintour praktycznie zawsze ma przy sobie pięknie oprawiony notes, w którym skrupulatnie notuje różne rzeczy. Jakie? Nad tym od lat zastanawia się wiele osób.
10. Futrzane motywy
Choć niejednokrotnie wywołało to lawinę krytyki, Anna Wintour z racji swojego zamiłowania do luksusu ma słabość do… futer. Albo przynajmniej futrzanych dodatków, takich jak np. etole.