SZUKAJ

Segmenty na rynku mody – Haute Couture vs. Prêt-à-porter

2 min.

Zjawisko mody przenika globalny rynek o niezwykle złożonej strukturze. W praktyce oznacza to, że moda funkcjonuje na wielu zróżnicowanych poziomach i dociera zarówno do osób zorientowanych w trendach i poszukujących inspiracji modowych, ale także do grupy ludzi, którzy nie przywiązują większej uwagi do ubioru, a decyzja o zakupie konkretnego produktu jest po prostu podyktowana koniecznością. Zakres działalności na rynku mody w kontekście konkretnych segmentów jest ogromny: od baśniowej sukni wyszywanej ręcznie, zdobionej kamieniami szlachetnymi w paryskim atelier po modę fast fashion i masową produkcję T-shirtów, których produkcja nie przekracza ceny 1$.

Jeśli jesteś ciekaw, czym różni się prêt-à-porter od haute couture oraz jak na siebie oddziałują  − nie możesz przegapić tego artykułu. Będziesz zaskoczony!

Haute Couture and Ready to Wear (Getty Images)

Termin „haute couture” w języku francuskim oznacza „wysokie krawiectwo”. Pierwotnie termin ten został opracowany przez Federację Francaise de la Couture, czyli organ zarządzający francuskim przemysłem modowym i jest używany w nawiązaniu do konkretnego rodzaju kolekcji. Termin „haute couture” jest prawnie chroniony przez Chambre Syndicale da la Haute Couture w Paryżu. Aby dostać zgodę na stworzenie tak wymagającej linii, domy mody ubiegające się o pozwolenie, muszą spełniać kilka kluczowych elementów, definiujących wysokie krawiectwo. Wśród wymogów znajdują się m.in. takie warunki jak: stworzenie dwóch kolekcji w roku (styczeń i lipiec), które zawierają minimum 35 sylwetek, zatrudnienie co najmniej 20 pełnoetatowych pracowników oraz posiadanie atelier w Paryżu.

Haute couture jest niesamowicie wymagającym segmentem rynku mody. Nad projektami pracują utalentowani artyści oraz rękodzielnicy, którzy ręcznie tkają luksusowe elementy takie jak: hafty, koronki i obszycia. Wartość takich dzieł sztuki może sięgać nawet £100 000. Wśród domów mody, które uzyskały prawo do prezentacji pokazów haute couture znajdują się: Chanel, Valentino, Dior, Giorgio Armani, Elie Saab, Gimbattista Valli czy Maison Martin Margiela.

Określenie „prêt-à-porter” w języku francuskim zaczęło się rozwijać po II wojnie światowej, kiedy zmiany społeczno-gospodarcze wymusiły bardziej przystępną cenowo alternatywę w modzie oraz produkcji odzieży. Innowacje w procesie komunikacji i technologii umożliwiły szybki rozwój firm specjalizujących się w produkcji mody prêt-à-porter. Francuski termin definiowany jest jako „ready-to-wear” czyli „gotowe do noszenia” i odnosi się bezpośrednio do odzieży, która zwykle produkowana jest masowo oraz trafia do sklepów w określonych rozmiarach. Moda „ready-to-wear” dostępna jest na wszystkich poziomach rynku – obejmuje luksusowe domy mody, marki premium, środkowy segment rynku oraz sklepy sieciowe na rynku masowym.

Chociaż zarówno pokazy kolekcji haute couture, jak i mody ready-to-wear są wyszukane pod względem oprawy artystycznej, lista gości pokazów RTW jest znacznie szersza. Wśród nich znajdują się blogerzy modowi, celebryci a także prasy oraz media. Dzięki temu zabiegowi luksusowe domy mody mogą dotrzeć do szerszej publiczności, ponieważ ich kolekcje są dostosowane do wymogów procesu produkcji masowej.

Pomimo stosunkowo niewielkiego obszaru jaki stanowi segment haute couture, „wysokie krawiectwo” oddziałuje na pozostałe segmenty rynku mody. Wizjonerzy haute couture inspirują projektantów pracujących nad kolekcjami ready-to-wear dla marek luksusowych. Z kolei marki premium, a także sklepy sieciowe czerpią inspiracje od domów mody i ich kolekcji ready-to-wear. W praktyce oznacza to, że poszczególne segmenty czerpią pomysły od siebie nawzajem, a haute couture ma niebagatelny wpływ nawet na produkty ogólnodostępne w tzw. sieciówkach, które możemy mieć na wyciągnięcie ręki.

Haute couture/ready to wear (Getty Images)

To również może Cię zainteresować: Jak rok 2020 odmienił rynek mody? >>>

Zdjęcie główne: Edward Berthelot/Getty Images

Trendy & Porady:
Insta News